Monday, December 25, 2017

تعداد فالورها در شبکه های اجتماعی چقدر مهم است؟


تعداد فالورها در رسانه های اجتماعی چقدر مهم است؟ ممبر واقعی تلگرام چقدر هزینه دارد ؟ برای هر 1000 فالوور در اینستاگرام چقدر باید هزینه کنم ؟
من این سوال را همیشه از افراد مختلف و با اهداف متفاوت می شنوم. اکانتی را می بینید که بیش از 100.000 فالور دارد و شما نیز می خواهید به این هدف دست پیدا کنید.
اکانتی را می بینید که بیش از یک میلیون فالور دارد و شما هم می خواهید چنین حجم از فالورهایی را داشته باشید. یعنی افزایش ممبر کانال تلگرام یا افزایش فالوئر اینستاگرام را همه افراد دوست دارند البته به طور طبیعی و واقعی این افزایش رخ بدهد و به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.
تعداد فالورهای یک اکانت یکی از مواردی است که افراد به هنگام قضاوت در مورد آن اکانت از آن استفاده می کنند. حالا سوال اینجاست که اکانت شما چقدر محبوب است؟
چند نفر شما را می شناسند؟ به چند نفر از فالورهای خود محصول یا خدماتی را فروخته اید؟ به دلایل متعدد همه ما دوست داریم تعداد زیادی از فالورها را داشته باشیم اما این عدد زمانی مهم و ارزشمند خواهد بود که افراد درستی شروع به فالوو کردنتان کنند. 
اجازه دهید برای چند دقیقه از موضوع رسانه های اجتماعی دور شویم. فرض کنید شما صاحب فروشگاهی هستید و در یک سال 50.000 نفر به آن سر زده اند. به نظر شما این عدد خوب است؟  خوب اگر یک حساب سرانگشتی بکنیم می توانیم متوجه شویم که در هر روز از سال 137 نفر به فروشگاه شما آمده اند.  اما اگر از این میان، تنها 1000 نفر به محصولات شما علاقه مند باشند چه اتفاقی روی می دهد. و اگر از این 1000 نفر تنها 82 نفر از محصولاتتان خریده باشند چطور؟
این موضوع بدین معنی است که شما زمان، هزینه و انرژی کارمندان خود را برای کسب 50000 نفری کرده اید که از میان آن ها تنها 82 نفر به مشتری واقعی تبدیل شده اند.
حالا فرض کنید به جای 50000 نفر بازدیدکننده، تنها 1500 نفر وارد فروشگاه شما شده باشند.  خوب این موضوع به معنای 4 بازدیدکننده در روز است. از این میان، دو نفر به محصولات شما علاقه مند هستند و از آن ها استفاده کرده اند. این موضوع بدین معنی است که شما به 730 نفر محصول فروخته اید که خیلی بیشتر از 82 نفر قبلی است. بله این آمار و ارقام فرضی است اما می توان به کمک آن ها به یک نکته مهم دست پیدا کرد:

مهم تعداد افرادی که به کسب وکار شما جذب می شوند نیست مهم کیفیت این افراد است.

واضح است که اگر شما 50000 نفر بازدیدکننده داشته باشید و 80 درصد آن ها به چیزی که ارائه می کنید علاقه مند باشند، سناریو بهتر از حالت قبلی خواهد بود اما باز هم نکته مهم علاقه مند بودن افراد به چیزی است که ارائه می کنید.
در رسانه های اجتماعی نیز این موضوع صادق است. تعداد فالورهایی که در رسانه های اجتماعی دارید می تواند مهم باشد . اگر فردی شما را دنبال نکند نمی توانید محصول خود را بفروشید یا از آن ها بخواهید در ایمیل تان مشترک شوند اما موضوع مهم تر این است که وجود تعداد زیادی از فالورهایی که هیچ علاقه ای به محصولات یا خدمات شما ندارند نمی تواند به فروش یا مشترک شدن این افراد منجر شود.
اینکه فالورها و مخاطبان شما چقدر سریع رشد می کند به اندازه برندتان بستگی خواهد داشت. اگر در حال حاضر تازه کسب وکار خود را آغاز کرده اید و هیچ مخاطبی ندارید، نمی توانید بلافاصله 10.000 فالور به طور طبیعی کسب کنید. در مقابل اگر برندتان به خوبی توسعه یافته و شناخته شده است  رسیدن به فالورهای زیاد، دشوار نخواهد بود.
 اگر برند کوچکی هستید خود را با برندهای بزرگی که در صنعتتان حضور دارند مقایسه نکنید. این یک مقایسه عادلانه نیست.
به جای اینکه تنها بر روی تعداد فالورها تمرکز داشته باشید، کیفیت مخاطبان خود را مدنظر قرار دهید. با مدیریت شبکه های اجتماعی و تولید محتوایی برای مشتریان هدف، خدمات با کیفیتی را از طریق رسانه های اجتماعی فراهم آورید. مخاطبان خود را آموزش دهید، سرگرم کنید و ارزشی به آن ها بدهید. برند خود را بر روی مخاطبانی بسازید که به محصولات و خدمات تان علاقه مند هستند. ممکن است اینکار رشد سریعی نداشته باشد اما رویکرد عالی است.
اگر نتوانید از پلتفرم موجود و مخاطبان برای کسب وکارتان استفاده نمایید، وجود تعداد زیاد فالورها نفعی برایتان نخواهد داشت. در حالیکه می خواهید رشد تعداد فالورهای خود را مشاهده کنید، انتظارات واقعی داشته باشید و به رشد طولانی مدت فکر کنید. هدف ماهانه برای افزایش فالور را بر روی 10 درصد در ماه یا 500 فالور در هر چهار ماه تنظیم کنید.
باید بدانید که تعداد فالوها در هر روز ممکن است  دچار نوسان شود. پس اگر در قرارداد با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به این موضوع برخوردید نهراسید بررسی تعداد فالورها  نشانه واقعی از حضور برند شما در رسانه های اجتماعی نیست. رشد سالانه و بلند مدت می تواند نتایجی که به دنبالش هستید را ایجاد کند. در نهایت به جای اینکه تنها بر روی ارزش عددی تعداد فالورهای خود تمرکز کنید، بهتر است معیارهای موجود را برای به دست آوردن بینش دقیق تر ارزیابی نمایید. این معیارها عبارتند از :
  • نرخ تعامل
  • کلیک و مشاهده سایت
  • افزایش ترافیکی سایت یا تبدیل به مشتری از طریق رسانه های اجتماعی
  • نرخ تبدیل کمپین
  • منشن های رسانه اجتماعی
  • اشتراک گذاری محتوا یا پست
امیدوارم این پاسخ به سوال قدیمی بتواند اهمیت واقعی تعداد فالورها در رسانه اجتماعی را مشخص کند.
البته که این موضوع را در مورد مخاطبین ایران و رفتار مصرف کننده ایرانی در نظر داشته باشید که افراد با احتمال بيشتري وارد فروشگاهي كه داخلش شلوغ باشه ميشن! دقت كردين؟ 
حتي جالبه بدونين بعضي از مغازه دارها وقتي به تازگي يك مغازه اي رو راه مي اندازن، يا نقل مكان مي كنن، روزهاي ابتدايي افرادي رو مي گمارند كه بصورت مصنوعي به فروشگاه رفت و آمد كنن، فروشگاه رو شلوغ كنن تا اصطلاحاً پاخور بگيرن 
اين مثال برای این هست که براي اينكه يك پيج بيزينسي براي شروع تعداد كمي فالوور فيك خريداري كنه. تا فالورهاي ابتدايي با نرخ بهتر و احتمال بيشتري پيج رو فالو كنن. اما دقت کنید در طولانی مدت درگیر چاه فالوور فیک و ممبر فیم و بازدید و لایک فیک نشوید

No comments:

Post a Comment